Incontinentie en vakantie

Op reis gaan vraagt om een goede voorbereiding. We helpen je graag een eindje op weg met deze vakantietips.

  • Neem liever teveel opvangmateriaal mee dan te weinig. In het vakantieland is niet altijd het materiaal voorhanden dat je nu gebruikt. Ook de kwaliteit van de beschikbare materialen kan verschillen van land tot land. Mogelijk gebruik je tijdens deze periode ook iets meer materiaal.
  • Geef bij de touroperator aan dat je hulpmiddelen moet meenemen.
  • Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid om extra handbagage mee te nemen als je medische achtergrond daar om vraagt. Informeer bij je luchtvaartmaatschappij naar de mogelijkheden.
  • Het is verstandig om een gedeelte van je materialen in je handbagage mee te nemen, mocht er iets met je koffer gebeuren. Heb je een medereiziger, dan is raadzaam om materiaal over twee koffers te verdelen. Bewaar materiaal met een plakstrip (bijvoorbeeld condoomkatheters) niet in het ruim omdat de temperatuur daar laag is en dit niet bevorderlijk is voor de plakkracht.
  • Neem eventueel een (wasbare) onderlegger mee, mocht je ’s nachts een lekkage krijgen.

Incontinentie en voeding & drinken

  • Drink voldoende vocht bij warm weer, vooral water. Circa 2 liter per dag is aan te bevelen. Vocht verdunt de urine en verdunde urine prikkelt de blaas minder dan sterk geconcentreerde urine.
  • Koffie, cola, ice tea en alcohol prikkelen de blaas en kunnen incontinentieklachten verergeren.

Incontinentie en voeding & ontlasting

Voedingsmiddelen die extra gasvorming kunnen geven zullen incontinentieklachten mogelijk verergeren. Een aantal producten die hier voor kunnen zorgen zijn:

  • Ui, prei en nieuwe aardappelen
  • Onrijpe banaan
  • Meloen
  • Komkommer en (lang gekookte) kool – evenals zuurkool
  • Peulvruchten (bruine bonen, witte bonen, zwarte bonen, kapucijners, linzen, kikkererwten, kidneybonen, sojabonen)
  • Paprika
  • Koolzuurhoudende dranken (mineraalwater met prik, cola, sinas, bier)
  • Kauwgom
  • Suiker en producten die veel suiker bevatten

Voedingsmiddelen die irritatie van de darmen kunnen geven:

  • Tomaten
  • Chocolade
  • Kruiden

Voedingsmiddelen die dunne ontlasting kunnen veroorzaken:

  • Citrusfruit, vruchtensap, passievruchten, ananas
  • Maïs
  • Bonen
  • Chocolade/chocoladepoeders
  • Noten
  • Gedroogd fruit

Plasadviezen voor vrouwen en mannen

Plaswijzer

  1. Recht op het toilet zitten zonder dat dit krampachtig aanvoelt. Houd schouders en armen ontspannen. Knieën en bovenlichaam in een hoek van 90°.
  2. Beide voeten plat op de grond en knieën iets uit elkaar. Gebruik eventueel een voetbankje.
  3. Ontspan de bekkenbodem en neem vooral de tijd.
  4. Laat de plas vanzelf opgang komen. Fluit of neurie eventueel.
  5. Onderbreek de plas niet. Pers niet.
  6. Na het plassen wiebelen of voorover buigen, om nadruppelen te voorkomen.
  7. Kantel het bekken.
  8. Licht napersen ter controle. Bekkenbodem aanspannen om af te sluiten en daarna weer ontspannen.
  9. Schoon deppen met wc-papier. Niet te hard vegen.

Voor mannen die staand plassen:

  1. Ontspannen rechtop staan, niet voorover buigen. Leun niet met één hand tegen de muur.
  2. Ga niet op de tenen staan.
  3. Verder als in zithouding (punt 3 t/m 9) hierboven.

Gezond toiletgedrag bij ongewenst urineverlies

  • Neem altijd de tijd voor een toiletbezoek. Hoe beter je de blaas leegt, hoe langer het meestal duurt voordat je weer moet plassen.
  • Komt het plassen moeilijk op gang? Draai de kraan even open.
  • Ook voor heren helpt zittend plassen bij de nodige ontspanning om tot plassen te komen.
  • Houd de plas niet te lang op, maar ga ook niet te vaak. Een gemiddelde plas bevat tussen de 250 en 400 ml urine.
  • Drink je ongeveer 1,5 tot 2 liter verdeeld over de dag? Dan is 6 tot 8 keer plassen per etmaal normaal.
  • Voel je de drang op ontlasting, stel het dan niet uit. Uitstellen betekent vaak dat de aandrang verdwijnt en voorlopig niet meer terugkomt. Hierdoor droogt de ontlasting verder in en wordt harder. Dit leidt soms tot verstopping.
  • Bij een geïrriteerde huid: na de toiletgang spoelen met water en daarna goed droogdeppen.

LET OP: Gebruik geen zeep in of rondom de geslachtsorganen. In zeep zitten stoffen die de slijmvliezen kunnen irriteren.