Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Hoe word ik klant bij MediReva?

In de meeste gevallen meldt je behandelaar je bij MediReva aan en voorziet ons van een machtiging. Zo hebben wij inzicht in de hulpmiddelen die je nodig hebt. Je kunt uiteraard je ook zelf aanmelden als nieuwe klant. Hiervoor kun je bellen met onze klantenservice op het gratis nummer 0800 – 0 201 201.

Waarom zou ik klant worden bij MediReva?

Bij alles wat wij doen, sta jij als klant centraal. We willen dat je snel beter wordt, dan wel zo goed mogelijk leert omgaan met de nieuwe situatie. Daarvoor levert MediReva de medische hulpmiddelen die je nodig hebt bij je thuis. Al onze medewerkers denken graag met je mee over wat in jouw situatie de beste oplossing is.

Hoe gaat MediReva om met privacygevoelige gegevens?

Privacy vinden wij bij MediReva erg belangrijk. Bij de verwerking van je persoonsgegevens gaan we uiterst zorgvuldig te werk. Jouw persoonsgegevens zijn daarom alleen beschikbaar voor ons en indien noodzakelijk voor andere zorgaanbieders, zoals je apotheek, huisarts, en je zorgverzekeraar.

Veelgestelde vragen

(Online) bestellen

Hoe plaats ik een bestelling?

Je hulpmiddelen en verzorgingsmaterialen bestellen kan bij MediReva 7 dagen per week, 24 uur per dag. Je bestelt op de manier die voor jou het prettigst is: via de website, app of telefonisch. De eerste bestelling plaatst je zorgverlener meestal voor je. Je vervolgbestellingen dien je zelf te doen. Als je de eerste keer via de website hulpmiddelen en/of verzorgingsmaterialen gaat bestellen, dien je je eerst te registeren. Dit doe je eenvoudig door rechtsboven op de homepagina van de MediReva website op 'Mijn MediReva' te klikken en vervolgens rechtsboven op de button 'account registreren'. Vervolgens vul je je klantnummer in (te vinden op je pakbon), evenals je geboortedatum, postcode en e-mailadres.

Hoe weet ik wat ik moet bestellen?

Je arts, verpleegkundige of verpleegkundige van MediReva bepaalt welke hulpmiddelen en verzorgingsmaterialen je nodig hebt. Wanneer in de praktijk blijkt dat de gekozen producten niet bevallen of niet bij je passen, dan kijken we wat we voor je kunnen doen om hier verandering in te brengen.

Hoe plaats ik een online bestelling?

Als je de eerste keer via de website hulpmiddelen en/of verzorgingsmaterialen gaat bestellen, dien je je eerst te registreren. Dit doe je eenvoudig door rechtsboven op de home-pagina van de MediReva website op 'Mijn MediReva' te klikken. Vervolgens klik je rechtsboven op de button 'Account registreren'. Vervolgens vul je je klantnummer in (te vinden op je pakbon), evenals je geboortedatum, postcode en e-mailadres.

Ik wil mijn bestelling annuleren/wijzigen, hoe doe ik dat?

Alle bestellingen verwerken we bij MediReva zo snel mogelijk. Vaak is een bestelling al heel kort nadat je de bevestiging hebt ontvangen verwerkt. Door het grote aantal bestellingen die dagelijks verzonden worden, is het moeilijk het artikel dat je wilt wijzigen of laten vervallen te traceren. Daardoor kunnen we een bestelling meestal niet wijzigen of annuleren.

Ik wil mijn bestelling terugsturen, kan dat?

Wil je een bestelling retourneren? Neem dan contact op met onze klantenservice op ons gratis telefoonnummer 0800- 0 201 201. Zij zullen de reden voor de retourzending noteren en je een retourcode toesturen. Hiermee kun je een bestelling retour zenden. (Antwoordnummer 50408 – 6247 XV Gronsveld)

Veelgestelde vragen

De MediReva bestelapp

Voor welke toestellen is de bestelapp beschikbaar?

Onze handige app is ontwikkeld voor Apple- en Android-apparaten. Je kunt de bestelapp installeren op je Apple iPhone (type 4S en hoger) en iPad (type 2 en hoger). Daarnaast kun je deze installeren op alle Android-apparaten, zoals Samsung, Sony, HTC, LG en Motorola.

Welke versie van het operating system moet ik hebben geïnstalleerd op mijn smartphone?

Voor Apple: iOs 8 en hoger. Voor Android: versie 4.1 en hoger.

Waar kan ik de bestelapp downloaden?

Als je een Apple-toestel hebt, kun je onze bestelapp downloaden in de Apple App Store. Hiervoor heb je een Apple-account nodig. Voor een Android-telefoon download je de app in de Google Play Store. Hiervoor heb je een Google-account nodig. Als je in de appstores zoekt met de zoekterm 'MediReva' vind je direct de app.

Ik heb de app succesvol geïnstalleerd, maar kan niet inloggen.

Om onze bestelapp te gebruiken, moet je eerst een online account aanmaken. Je dient je hiervoor registreren op https://mijn.medireva.nl/registreren. Om je te registreren is je klantnummer van MediReva vereist. Heb je in het verleden al eens een bestelling geplaatst via onze website of de voormalige app, dan beschik je reeds over een online account. Je kunt dan met datzelfde account inloggen in de nieuwe app.

Ik heb een Android-toestel en kan de bestelapp niet installeren, hoe kan dat?

Je krijgt waarschijnlijk de melding dat de app niet geschikt voor of compatible is met je toestel of apparaat. In dat geval heb je waarschijnlijk een oudere versie van het operating system. (Naar alle waarschijnlijk versie 4.0 (of 4.0.1 / .2 / etc.)) Probeer de laatste versie van het operating systeem te installeren op het apparaat. Momenteel is minimaal versie 4.1 benodigd. We onderzoeken momenteel de mogelijkheid om de app ook beschikbaar te maken voor versie 4.0.

Ik heb een Windows-phone en kan de bestelapp niet installeren, hoe kan dat?

De bestelapp is op dit moment beschikbaar voor Apple- en Android-toestellen en helaas ook nog niet voor Windows-toestellen. Maar je kan wel een snelkoppeling maken op het startscherm van je Windows-phone. In het menu van onze website kies je dan voor de optie 'inloggen'. Als je eenmaal bent ingelogd via je telefoon kun je de pagina https://mijn.medireva.nl aan het startscherm van je Windows-phone vastmaken. Rechtsonder naast de url staan drie puntjes. Als je daar op klikt, kun je kiezen voor de optie ‘aan startscherm vastmaken’. Als je dat doet, zie je een accountoverzicht als een soort app op je startscherm. De website werkt het beste als je de telefoon liggend vasthoudt.

Waarom moet ik toestemming geven om toegang te krijgen tot mijn afbeeldingen, bestanden en locatie?

De app vraagt toestemming om gebruik te maken van je foto’s of bestanden, zodat je jouw profiel in de app kunt voorzien van een pasfoto. De app is een gesloten applicatie (programma). Deze kan en mag niet communiceren met de gegevens op je telefoon zonder jouw toestemming. Dat is bepaald in de regelgeving van de appstores, waaraan MediReva zich dient te houden. Bij Apple-toestellen kun je de toegang weigeren en toch de app gebruiken. Bij Android toestellen (Google Play Store) moet je akkoord gaan met deze functionaliteit. De MediReva-app wijkt hierin dus niet af van andere apps met soortgelijke functionaliteit. Deze vraag wordt je eenmalig gesteld bij installatie. MediReva heeft uiteraard geen toegang tot jouw bestanden; we hebben uitsluitend toegang tot je gegevens om je bestelling te kunnen verwerken. Wat betreft de toegang tot je locatie: de bestelapp maakt, zoals het merendeel van de apps en alle websites, gebruik van een statistiekenprogramma. Hierdoor wordt (anoniem) inzicht verschaft in de geografische verdeling van de gebruikers van de app. Om die reden vraagt de app om deze toestemming. Je kunt echter in de instellingen van je toestel zelf bepalen welke apps je toegang geeft tot je locatie. Je kunt dit na installatie dus alsnog uitschakelen.

Is de bestelapp veilig?

Wij verzekeren dat je op een veilige wijze gebruik kunt maken van de bestelapp. MediReva onderschrijft en voldoet aan de Gedragscode Medische Hulpmiddelen van de Stichting Overleg Medische Technologie en is daarnaast een SEMH erkend leverancier van medische hulpmiddelen.

Kan ik bij de bestelapp instellen dat mijn klantnummer wordt onthouden? Ik weet mijn klantnummer niet uit mijn hoofd.

De bestelapp beschikt momenteel nog niet over een functie waarmee je kunt aangeven om je klantnummer of wachtwoord te onthouden. Echter, als je niet uitlogt nadat je de app hebt gebruikt, blijf je standaard ingelogd. Ook blijf je ingelogd als je de app volledig sluit op smartphone of tablet. Uitsluitend wanneer je zelf uitlogt in de app moet je de volgende keer opnieuw inloggen. In de volgende versie van de app zal er een functie worden ingebouwd waarbij klantnummers wel kunnen worden opgeslagen.

Veelgestelde vragen

Vergoedingen en betalingen van hulpmiddelen en materialen

Welke hulpmiddelen krijg ik vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Medische hulpmiddelen voor stomazorg, continentiezorg, katheterzorg, diabetes, voeding en wondzorg vallen onder de basisaanspraak en worden door de zorgverzekeraar vergoed. Wel gaat dit meestal ten koste van je eigen risico, kijk daarom goed jouw polisvoorwaarden na. Bijna alle zorgverzekeraars hebben eigen richtlijnen voor normering van de hulpmiddelen. Zie voor meer informatie de pagina ‘Vergoedingen’.

Kan MediReva mijn rekeningen rechtstreeks bij mijn zorgverzekeraar declareren?

MediReva kan alleen rechtstreeks bij je zorgverzekering declareren voor de artikelen waarvoor we een geldige machtiging in ons bezit hebben. Voor artikelen waarvoor je zorgverzekeraar geen machtiging heeft afgegeven, kun je in sommige gevallen op eigen rekening bestellen. Deze rekening kun je vervolgens zelf declareren bij je zorgverzekeraar. Of deze vergoed wordt, is afhankelijk van je verzekeringspakket en het eventueel nog openstaande eigen risico.

Waarom heb ik een machtiging nodig voor mijn hulpmiddelen?

Met een machtiging kunnen we de kosten van de door jouw bestelde hulpmiddelen rechtstreeks bij je zorgverzekeraar verrekenen. Zo hoeft je je geen zorgen te maken over vergoedingen of grote bedragen voor te schieten - wel zo makkelijk!

Wat moet ik doen als ik meer hulpmiddelen nodig heb dan toegestaan conform de voorwaarden van mijn zorgverzekeraar?

De zorgverzekeraar geeft in je polis aan hoeveel hulpmiddelen je binnen een bepaalde periode mag bestellen en hoe vaak. Wil je extra hulpmiddelen bestellen, dan kun je dat overleggen met je verpleegkundige. Als blijkt dat je extra hulpmiddelen nodig hebt, dan moet je behandeld arts of verpleegkundige hiervoor goedkeuring geven en eventueel een extra machtiging uitschrijven. Zodra deze goedkeuring bij MediReva binnen is, sturen we de extra materialen toe. We gaan hierbij ook na of dit meerverbruik door je zorgverzekeraar wordt vergoed.

Gaat de vergoeding hulpmiddelen ten laste van mijn eigen risico?

Ja. Voor de basisverzekering heeft elke volwassene een verplicht eigen risico. Voor 2017 is het eigen risico €385,-. Dat betekent dat je de eerste €385,- die je aan zorgkosten maakt, dus ook aan hulpmiddelen en verzorgingsmaterialen, zelf moet betalen. Pas daarna betaalt je zorgverzekeraar de kosten.

Ik bestel 1 doos en zie 92 stuks op mijn eigen risico afrekening, hoe kan dit?

De meeste zorgverzekeraars maken gebruik van een dagprijsvergoeding voor hulpmiddelen. Dit betekent dat wij niet de materialen die je daadwerkelijk gebruikt, declareren en vergoed krijgen, maar dat we een vast dagvergoeding op basis van jouw te gebruiken materialen en medische indicatie krijgen. Hierdoor kan er een verschil zijn tussen de aan jouw geleverde materialen en de materialen die op de afrekening staan.

Veelgestelde vragen

Levering van hulpmiddelen en materialen

Wanneer kan ik de levering van mijn bestelling verwachten?

Een (online) bestelling op werkdagen vóór 17.00 uur geplaatst, heb je in de regel binnen 1 werkdag in huis. Dit geldt ook voor bestellingen die op vrijdag worden doorgegeven. Al onze producten en materialen worden discreet verpakt voordat ze de deur uitgaan. Aan de buitenkant van het pakket is dus niet te zien wat erin zit.

Kan ik zelf bepalen wanneer mijn bestelling wordt bezorgd?

Ja. Je kunt bij een bestelling aangeven op welke dag je deze wilt ontvangen.

Kan ik mijn bestelling op een ander adres laten bezorgen?

Ja. Bij elke bestelling, krijg je standaard de mogelijkheid om een ander afleveradres op te geven. Dit is een van de laatste stappen in het bestelproces.

Het geleverde product is niet goed, wat moet ik doen?

Als het geleverde product niet goed is, kun je contact opnemen met onze klantenservice. Onze medewerkers helpen je graag bij het retourneren en afhandelen van het product.

Kan mijn bestelling ook op mijn vakantiebestemming worden geleverd?

Wij kunnen producten en materialen binnen de hele Europese Unie laten bezorgen door PostNL. Houd hierbij rekening met een leveringstijd van minimaal 3 werkdagen. Voor deze service wordt €10,- extra in rekening gebracht voor de verzendkosten. Klanten die vlak over de grens in België en Duitsland wonen krijgen hun levering op hun huisadres geleverd zonder extra kosten.

Kan ik mijn bestelling volgen?

Ja. Hiervoor hebben we wel je e-mailadres nodig. Je krijgt dan op de avond van de bestelling een e-mail met daarin de Track & Trace-gegevens van PostNL. Zo kun je eenvoudig je pakket volgen en weet je wanneer je de bezorger kunt verwachten.

Veelgestelde vragen

Mijn gegevens

Welke gegevens heeft MediReva van mij nodig?

Om jouw hulpmiddelen en materialen te kunnen leveren en declareren heeft MediReva een aantal gegevens nodig, waaronder je geboortedatum en BSN. Het gebruik van deze gegevens is vastgelegd in ons privacyreglement.

Waarom zou ik klant worden bij MediReva?

Je kunt je gegevens eenvoudig aanpassen door in te loggen op 'Mijn MediReva'. Zo staan je gegevens direct goed in ons systeem. Het is belangrijk dat je dit soort wijzigingen zo snel mogelijk aan ons doorgeeft, om problemen bij levering en met je verzekeraar te voorkomen. Ook kun je voor het doorgeven van wijzigingen contact opnemen met de MediReva Klantenservice.