Lifestyle

Volg David naar de Nijmeegse Vierdaagse 2019 - blog #1

Gepubliceerd op 29 januari 2019 Mijn doel voor 2019: voor de 9e keer meedoen aan de Nijmeegse Vierdaagse. Bijzonder? Voor mij wel, want door mijn dwarslaesie ga ik deze uitdaging aan in mijn rolstoel. De komende maanden neem ik jullie graag mee in mijn voorbereidingen.
Mijn verhaal in Vertel…
Eind 2018 gaf ik een interview voor Vertel…. Hierin vertelde ik hoe er door mijn dwarslaesie een einde kwam aan mijn carrière bij de Canadese Luchtmacht. Maar ook dat ik nog steeds actief betrokken ben bij sport. Zo ben ik team-assistent van het Para IJshockeyteam en ben ik dus écht besmet met het Vierdaagse-virus.

Sinds ik mijn verhaal deed, ben ik verhuisd van IJmuiden naar Ooij. Een knus dorpje dat zo’n 6 kilometer van Nijmegen-centrum. Ideaal, want nu kan ik tijdens de Vierdaagse lekker thuis slapen in plaats van in een tentje op een camping. Een camping is gezellig, maar helaas niet heel handig voor mij. Bovendien heb ik voor dit jaar een wandelmaatje, dus aan gezelligheid geen gebrek!

Voorbereiden met rust en krachttraining
Ik heb de afgelopen maanden veel rust gehouden om te herstellen van een armblessure. Zo’n blessure is extra lastig als je rollend door het leven gaat. ‘Gelukkig’ is de winterperiode voor mij sowieso een rustperiode waarin ik niet veel kilometers maak. Enkel voor ziekenhuisbezoeken en boodschappen natuurlijk. Mijn schouders hebben namelijk rust nodig en het risico op “koude letsels” in de benen is groot in de winter: daarom focus ik in die periode altijd op krachttraining. Dan train ik voornamelijk mijn (voor)armen en rug. Mijn voorarmen zorgen namelijk voor grip. En grip kan ik als rolstoeler niet genoeg hebben! Vooral op oneffen terrein en heuvels, ‘obstakels’ die ik tijdens de Vierdaagse ook tegen ga komen.

Oké, ik -en mijn outfit- zijn klaar voor de échte voorbereidingen van de Nijmeegse Vierdaagse.

David Snijders

Traint voor de Nijmeegse Vierdaagse 2019

Uithoudingsvermogen trainen met lichaamsgewicht
Maar het afleggen van lange afstanden -te voet, per fiets of in een rolstoel- draait niet om kracht, maar om uithoudingsvermogen. Zowel mentaal als lichamelijk. Dus ik train niet met zware gewichten of apparaten, maar puur met mijn eigen lichaamsgewicht. Iets wat ik ook gewend ben vanuit mijn diensttijd. Mijn top 3 routines van 5 minuten per keer:

Ik weet het: sommige voorarm-oefeningen zien er belachelijk uit. Maar probeer het een keer, dan zal je zien dat de oefeningen niet zo makkelijk zijn als dat ze lijken. Mijn motto hierbij: “if it looks stupid, but it works. Then it’s not stupid”

Routes bouwen
Ook heb ik de afgelopen maanden verschillende routes voorbereid. Ik woon in een nieuwe omgeving, dus keus zat: van 10 tot 60 kilometer en ook routes die de grens naar Duitsland over gaan. Ook heb ik via Wandel.nl een aantal georganiseerde wandeltochten ingepland die volgens de website rolstoelgeschikt zijn. Tip uit eigen ervaring: bel altijd even bij een wandelvereniging na of dit ook daadwerkelijk zo is. Want soms is dan maar een deel, zoals de eerste 5 of 10 kilometer, rolstoelgeschikt. Nou, daar kom ik mijn nest niet voor uit, haha! Bovendien verzorgt mijn eigen wandelvereniging binnenkort ook nog een tocht. Dan passen ze -als het nodig is- graag een stuk van de route voor mij aan, heel fijn!
Terugkijken om vooruit te gaan
In de rustperiode heb ik ook teruggekeken naar het afgelopen jaar: wat ging goed, wat minder en wat wil ik daaraan veranderen? Ik besloot in ieder geval mijn kleding aan te passen. Mijn benen bleven namelijk te nat in mijn sportbroek en dat is echt vragen om ellende. Ook bleek mijn trainingsjas die ik op koudere dagen aan had niet ideaal. Ik verhit heel snel, omdat ik mijn lichaamstemperatuur niet meer goed kan regelen. Het gevolg: elke keer stoppen om een modeshow te houden (jas aan, jas uit). Mijn nieuwe outfit:

  • een uniform waarvan de stof een combinatie is tussen synthetisch en katoen. Puur katoen blijft namelijk voor mij ook te nat;
  • van het uniform sloop ik de flappen en knopen van de achterzakken, zodat er geen onnodige druk op mijn huid komt;
  • een polyester T-shirt onder het uniform, want die droogt sneller;
  • met warm(er) weer doe ik een polo -ook van polyester- over mijn T-shirt aan in plaats van het bovengedeelte van mijn uniform.

4 februari: inschrijven!
Oké, ik -en mijn outfit- zijn klaar voor de échte voorbereidingen van de Nijmeegse Vierdaagse. Het reglement staat ook net online en vanaf 4 februari kan ik mij officieel inschrijven. Spannend! Bij mijn inschrijving moet ik dan direct dispensatie aanvragen vanwege mijn rolstoel. Die dispensatie-brief moet mijn revalidatiearts of huisarts schrijven. Daar ga ik dus eerst achteraan, want zonder dispensatie geen kruisje -of in mijn geval- nummertje! En nog een onmisbaar element: mijn rolstoel functioneert niet goed meer. Met deze rolstoel ga ik de Vierdaagse écht niet redden. Helaas is het niet zo makkelijk om een nieuwe rolstoel te krijgen… wordt vervolgd!