Voeding

Medische voeding? Wat te doen in tijden van corona

Vertel / 6 x vraag en antwoord over medische voeding en corona Gepubliceerd op 10 april 2020 De afgelopen tijd hebben we veel vragen ontvangen over medische voeding in tijden van corona. De meest gestelde vragen hebben we voorgelegd aan diëtiste Inge Heijnen. Inge geeft graag antwoord op deze vragen en hoopt jou hiermee te helpen. “Vergeet niet dat je diëtist altijd voor jou klaar staat als je vragen hebt, dus schroom niet om contact op te nemen als je nog meer vragen hebt”.
1. Wordt mijn medische voeding nog gewoon bezorgd?
“Ja, je medische voeding wordt zeker nog bezorgd. MediReva heeft onlangs aangekondigd dat men rekening moet houden met een levertijd van 1 tot 3 werkdagen in plaats van 1 tot 2 werkdagen (zie deze pagina voor meer informatie). Maar, dit geldt niet voor medische voeding. Bestellingen voor medische voeding krijgen voorrang. Wel raad ik het altijd aan op tijd te bestellen. Ongeveer enkele dagen tot een week voordat je voorraad op is. Dit is altijd verstandig om te doen, ook zonder corona.”

‘Het hamsteren van medische voeding is niet nodig!’

2. Mag de bezorger mijn pakket nog binnenzetten?
“Nee, dat mag niet meer vanwege de corona maatregelen. De bezorger zal voldoende afstand moeten bewaren. Hij zal het pakket niet meer binnenzetten, maar brengt het tot aan de voordeur. Voor sommige mensen kan dit een probleem vormen. Je zou dit kunnen oplossen door een buurman of buurvrouw te vragen het pakket binnen te zetten. Ook is het mogelijk om je pakket op een ander adres te laten bezorgen, bijvoorbeeld bij de buren of een familielid. Zij kunnen het pakket vervolgens bij jou thuis langsbrengen.”
3. Moet ik meer medische voeding op voorraad inslaan?
“Nee, dat is niet nodig. Er is voldoende voorraad (bekijk deze video voor meer informatie). Ik adviseer wel op tijd je bestelling te plaatsen, ongeveer enkele dagen tot een week voordat je voorraad op is. Mochten de zaken veranderen en is jouw voeding toch niet op voorraad, dan is er nog voldoende tijd om samen met je diëtist te kijken naar een alternatief. Extra voorraad inslaan is dus niet nodig.”
4. Kan ik mijn voeding op een ander adres laten bezorgen en hoe werkt dat?
“Ja, dit is mogelijk. Wij raden aan om online je bestelling te plaatsen, bijvoorbeeld via de app. Bij je bestelling kun je een alternatief adres opgeven. Mocht het niet mogelijk zijn om online te bestellen of heb je hulp nodig, dan kun je altijd bellen met MediReva. Geef dan aan dat je een alternatief afleveradres wilt gebruiken. Het is goed om te weten dat medische voeding niet gekoeld bewaard hoeft te worden. Op kamertemperatuur is het goed houdbaar. Mocht je het dus bij iemand anders laten bezorgen, dan hoeft het daar niet in de koelkast bewaard te worden totdat het naar jou gebracht wordt”.

‘Heb je vragen of twijfels, overleg altijd met je diëtist’

5. Mag ik een extra flesje drinkvoeding nemen, nu de warme maaltijdverstrekking minder is?
“Omdat het kan zijn dat lokale initiatieven van warme maaltijden (tijdelijk) verminderd of gestopt zijn, kan het een oplossing zijn om een extra flesje drinkvoeding te nemen. Maar, neem altijd eerst contact op met je diëtist om te overleggen. Een warme maaltijd is niet altijd zomaar te vervangen door een flesje drinkvoeding. Het is daarom goed om altijd eerst te overleggen met je diëtist om te kijken wat voor alternatieven er zijn.”
6. Wat als ik mijn diëtist of arts nu niet kan bereiken en mijn machtiging voor medische voeding bijna verlopen is?
“Door het coronavirus zijn medische hulpverleners soms lastiger telefonisch te bereiken, maar over het algemeen is de telefonische bereikbaarheid goed. Mocht het toch niet lukken om je arts of diëtist te bereiken, neem dan contact op met MediReva. Zij kunnen je dan verder helpen.”
Dit waren de meest gestelde vragen over medische voeding en corona. Hopelijk zijn je vragen zo goed mogelijk beantwoord. Mocht je toch nog vragen hebben, dan kun je telefonisch of per mail contact opnemen met MediReva.