Lifestyle

De klantenservice van MediReva vertelt

Het is dinsdagmorgen en de telefoon gaat. “Goedemorgen”, hoor ik mevrouw Van Baerle  met zachte stem zeggen. “Ik zou graag weer wat, euhm…” Het blijft even stil. “… doekjes bij u bestellen. U weet wel, een soort zachte stickers.” Ik vermoed direct wat mevrouw Van Baerle bedoelt. Toch klik ik vlug door haar bestelpakket. Ik heb het bij het juiste eind. Ze belt zo nu en dan voor inleggers, incontinentiemateriaal.
Lastig gespreksonderwerp
Zoals bij wel meer mensen voorkomt, voelt deze klant zich ongemakkelijk om dit te bestellen. Als ik dat opmerk, ga ik daar altijd zorgvuldig mee om. “Prima, nieuwe doekjes dus”, antwoord ik. “Hetzelfde merk als de vorige keer? En dezelfde hoeveelheid?” Mevrouw Van Baerle zwijgt even. “Nou, doet u maar iets meer”, mompelt ze. Omdat ik merk dat er meer aan de hand is, vertel ik haar dat we ook ‘doekjes’ hebben die beter absorberen. “Misschien is het handig als u eens overlegt met onze verpleegkundige. Die is hierin gespecialiseerd. Ik kan u meteen doorverbinden als u dat wilt?”
Eindelijk de schaamte voorbij
Mevrouw Van Baerle valt stil. “Het is een heel lieve dame”, vervolg ik. “Oké”, zegt ze ietwat aarzelend. “Laat ik dat maar doen.” Enige maanden later krijg ik haar weer aan de lijn. “U bent toch degene die me heeft doorverwezen naar die aardige verpleegkundige?” vraagt ze. “Ik heb die keer lang met haar aan de telefoon gezeten. Ik vond het best moeilijk om over mijn probleem te praten. Maar die schaamte ben ik nu voorbij. Ik hoorde van haar dat incontinentie op latere leeftijd heel vaak voorkomt. En ik ben al 81! Dus er is niets geks aan”, lacht ze.
Nog maar één keer in de nacht verschonen
Ze vervolgt: “Daarna durfde ik de verpleegkundige te vertellen dat ik erg met mijn incontinentie worstelde. Het materiaal dat ik eerder bestelde, was te dun. Ik moest ’s nachts wel drie keer opstaan om te verschonen. Dan schaamde ik me zó om MediReva weer te bellen, dat ik maar toiletpapier gebruikte. Jullie verpleegkundige heeft me na het gesprek een proefpakket met andere materialen toegestuurd. Nu weet ik precies wat ik nodig heb. En hoef ik hooguit één keer op te staan ‘s nachts. Zo fijn!” Ik glimlach. “En die nieuwe doekjes wilt u nu weer bestellen?” vraag ik. “Incontinentie-inleggers”, verbetert mevrouw Van Baerle me. “Ja, heel graag.”
Loop jij ook ergens tegenaan? Wat je vraag ook is, bij MediReva helpen we je graag! Klik hier om contact met ons op te nemen.