Lifestyle

“Die tip was het startschot voor een nieuw begin”

Vertel / Dankbaar en mooi werk Gepubliceerd op 04 november 2019 De medewerkers van MediReva bieden altijd een luisterend oor. Er komen aangrijpende, mooie en ontroerende verhalen voorbij. Verpleegkundige Sandra Jansen vertelt over een klant waar ze een bijzondere band mee heeft.
Sandra (45): “Als binnendienstverpleegkundige ben ik gespecialiseerd in urine-afvoerende hulpmiddelen en alles wat met darmspoelen te maken heeft. Dagelijks spreek ik heel wat mensen aan de telefoon. Zo heb ik regelmatig contact met mevrouw Van der Burgt*. Net als ik een veertiger, in de bloei van haar leven. Tenminste: dat zou zo moeten zijn. Al jarenlang kampte ze met gigantische buikklachten. Dat had een enorme impact op haar leven. ‘Ik ga ziekenhuis in, ziekenhuis uit en heb de ene operatie na de andere’, vertelde ze me. ‘Maar ik heb het gevoel dat ik eigenlijk geen stap verder kom.’

“Na al die jaren ging het eindelijk bergopwaarts met mevrouw: zo fijn!”

Sociaal isolement door het vele spoelen
“Tweemaal per dag was ze in de weer met darmspoelen. Heel schrijnend vond ik dat. Zo jong, en dan al zo lang in een neerwaartse spiraal. Daarnaast raakte mevrouw Van der Burgt ook steeds meer in een sociaal isolement. Niet zo gek, als je letterlijk de hele dag bezig bent met spoelen. Haar huid was door alle ingrepen ook flink beschadigd. Die was zo kapot, dat ze zichzelf injecties moest toedienen tegen de pijn. Ik had zo met haar te doen!”
Andere wondcrème proberen
“Een tijdje terug had ik haar aan de telefoon en ze vertelde weer over de pijn aan haar huid. Ik opperde toen: ‘Misschien moeten we eens een andere wondcrème proberen. Dit is een nieuwe crème die wonderen belooft. Zal ik die bij uw bestelling doen?’ Daar had ze wel oren naar. ‘Ach ja, laten we het gewoon proberen’, reageerde ze. En raad eens wat? Al na drie dagen belde ze me terug, haast euforisch. ‘Ik geloof dat ik nú al verschil merk en ik heb zowaar ook minder pijn!’ Het leek wel het startschot voor een nieuw begin. Want ook een nieuwe operatie sloeg aan. Na al die jaren ging het opeens bergopwaarts.”
Zelfgemaakte bedankkaartjes
“Niet veel later kreeg ik een prachtige kaart van haar als bedankje. Zelf ben ik helemaal niet zo’n knutselkoningin. Dus dat ze dit deed, vond ik heel ontroerend. Daarna stuurde ze me vaker bedankkaartjes toe. Steeds zat er ook een handgeschreven briefje bij met een lieve, persoonlijke tekst. Dat ze ons contact zo waardeerde.
Ik bel mevrouw daarna altijd om haar te bedanken voor de lieve kaartjes. Toch het minste wat ik kan doen. Zelf belt ze me ook nog geregeld, om haar bestellingen door te geven. Dat kan natuurlijk ook online, maar ‘bellen is ook wel zo gezellig’, vindt ze. ‘En dan kan ik je meteen ook even vertellen hoe het gaat met het nieuwe huis.’ Want ja, daar praten we ook over. In al die jaren bouw je toch een band op. Ik herken haar stem ook direct als ze belt. Heel bijzonder, zeker omdat het iemand is die je nooit hebt gezien. Dat maakt mijn werk ook zo mooi!”
* Mevrouw Van der Burgt is een fictieve naam

Heb jij ook een vraag? Of behoefte aan een luisterend oor? De klantenservice van MediReva staat voor je klaar.