“Ik zie mijn darmen en stoma als mijn vriendin, niet als mijn vijand”
Ze ging viraal met de HEMA-ondergoedcampagne, waarin haar stoma duidelijk te zien is. Ook in haar dagelijks werk als content creator en social media coach schroomt Lynn Quanjel (28) er niet voor om haar hulpmiddel bespreekbaar te maken. Met haar Instagram-account @whoisthatblonde doorbreekt ze alle taboes door zich letterlijk en figuurlijk bloot te geven.
“Selfcare. Oftewel: lief voor jezelf zijn en goed voor jezelf zorgen. Als geen ander weet ik hoe belangrijk dat is. Jarenlang heb ik als model gewerkt en vloog letterlijk van hot naar her. Een fantastische tijd, waarin ik op de meest exotische locaties werkte en geweldige glamourshoots deed. Maar tegelijkertijd was – en is – de modellenwereld heel druk en vooral intens. Zo is die bekende ‘size-zero-mentaliteit’ nogal heftig; dat doet geestelijk en lichamelijk echt wat met je. Een paar jaar geleden besloot ik daar iets aan te doen. En startte met het proces om liefdevoller met lichaam en geest om te gaan. Goed voor mezelf te zorgen, na al die jaren waarin ik niet altijd even lief naar mezelf en mijn lijf was geweest.”
Darmen zien als vriendin
“Die nieuwe mindset kwam goed van pas toen ik in 2019 gezondheidsproblemen kreeg. Op reis door Centraal Amerika liep ik een tropische darmbacterie op. Eenmaal terug in Nederland bleven de klachten en een jaar van kwakkelen en allerlei medische onderzoeken brak aan. Niet weten wat je mankeert en vage, pijnlijke klachten hebben, is natuurlijk superfrustrerend. Maar ik besloot er anders naar te kijken. Kon ik er ook milder, liefdevoller mee omgaan? Wat daarbij hielp, was om mijn darmen persoonlijk aan te spreken. Ik gaf ze de naam ‘Dory’, naar het vergeetachtige visje uit de animatiefilm ‘Finding Nemo’. Niet alleen omdat het een leuke film is, maar vooral ook omdat Dory een heel lief personage is. Ze laat zich niet beperken door haar flaws, haar aandoening. Het werkte goed voor me, die personificatie van mijn darmen. Mijn lichaam – dus ook mijn darmen – zie ik als een vriendin. En daar word je toch ook niet zonder reden boos op? Daar ben je toch ook lief voor?”
“Als je alleen maar dunne modellen ziet, ben je sneller geneigd om vollere vrouwen ‘raar’ te vinden. Datzelfde geldt voor een stoma. Hoe meer mensen je daarmee ziet, hoe normaler het wordt”
Makkelijker praten over stoma
“Uiteindelijk verergerden mijn buikklachten dusdanig dat ik in april 2020 in het ziekenhuis belandde. Ik onderging een spoedoperatie, waarbij een deel van mijn dikke darm is verwijderd en ik een stoma kreeg. De eerste keer dat ik mijn stoma zag, was opvallend genoeg geen naar of shockend moment. Ik vond het vooral fascinerend; hoe zag het eruit, hoe werkte het? De stoma werd de feitelijke, zichtbare vorm van Dory. Sindsdien spreek ik mijn stoma ook zo aan, als Dory dus. Dat is niet alleen voor mezelf prettiger, maar het helpt ook om een beladen onderwerp bespreekbaar te maken. Je maakt het voor anderen zo makkelijker om ernaar te vragen. ‘Hoe gaat het met Dory?’ klinkt nu eenmaal beter dan ‘Hoe gaat het met je darmen’? Het wordt er minder ongemakkelijk van. Ook voor jezelf trouwens. ‘Oei, Dory is weer actief vandaag’, zeg ik bijvoorbeeld als er uit mijn stoma een gek geluidje komt. Dat maakt het wat minder gênant.”
Stoma op Instagram
“Naast die personificatie laat ik mijn stoma ook letterlijk zien, bijvoorbeeld op mijn Instagram. Ook post ik daar geregeld berichten waarin ik meer uitleg geef over het hebben van een stoma, of vragen van volgers beantwoord. Het is echt mijn missie om het hebben van een stoma uit het taboe-hoekje halen, het meer normaal te maken. Want wat het is: wat je vaak ziet, ga je als normaal beschouwen. Als je alleen maar dunne modellen in reclames ziet, ben je sneller geneigd om vollere vrouwen ‘raar’ te vinden. Datzelfde geldt voor het hebben van een stoma. Hoe meer mensen je daarmee ziet, hoe normaler het wordt. Daarom was ik ook zo blij toen de HEMA mij vroeg voor hun ondergoedcampagne, waarbij mijn stoma open en bloot te zien zou zijn. Dat die campagne viraal ging, had ik nooit kunnen dromen. Ik werd overspoeld met interviewaanvragen, haalde zelfs de headlines in België en Frankrijk. Bizar!”
“Door die HEMA-campagne – en dan vooral de reacties erop – merkte ik hoe belangrijk het is dat ‘het onderwerp stoma’ meer onder de aandacht komt”
Uit de taboesfeer
“Door die HEMA-campagne – en dan vooral de reacties erop – merkte ik hoe belangrijk het is dat ik door ga met mijn missie. Er heerst nog altijd zoveel onwetendheid over stoma’s. Zo heeft een of andere marketinggoeroe gezegd dat hij de advertentie geen slimme zet vond. Omdat het volgens hem niks toevoegt en dat klanten bij Hema zullen gaan vragen waar het stoma-ondergoed ligt. Toen ik dat las, kon ik alleen maar denken: deze man snapt er niks van! Want hij denkt dus kennelijk dat je altijd speciaal ondergoed nodig hebt als je een stoma hebt. Door zulke reacties realiseer ik me weer hoe belangrijk het is dat ik strijd voor meer openheid en acceptatie qua stoma’s. Te helpen om het uit de taboesfeer te halen, het normaler te maken. En ook dat mensen beseffen: het is niet erg dat ik dit heb. Sterker nog: dat ze zich beseffen dat je ondanks een stoma alsnog alles uit het leven kan halen. Ik ben het levende bewijs dat dat kan!”